I dagsläget finns det flera sätt för er att boka konferenslokaler till era möten, men vilket är bästa sättet att boka? Hur ser framtiden ut för bokningskanalerna och vad förväntas från kunden? Idag kan ni boka på olika sätt, antingen genom att kontakta varje enskild anläggning eller via tjänster som samlar och jämför flera anläggningar, antingen genom att skicka en offertförfrågan om pris och tillgänglighet eller onlinebokning i realtid med omgående bekräftelse.

Vad är skillnaden på offertförfrågan och onlinebokning?

Idag ser man en ökning på konferensmarknaden av tjänster som erbjuder bokning online, där målet är att spara tid och kraft genom att sköta hela bokningen online. TimeToMeet är en av de ledande aktörerna som enbart erbjuder onlinebokning i realtid. Vid bokningen av möteslokal väljer ni möblering, mat & dryck samt teknik direkt online, med där priser tydligt specificeras. Efter bokningen är slutförd skickas en bekräftelse med summering på mail. Det ett par ytterligare tjänster förutom TimeToMeet som erbjuder möjlighet att jämföra möteslokaler online. De flesta av dem erbjuder de traditionella sättet att boka möteslokal, alltså där kunden måste begära en offert. Bland de onlinetjänster som finns så erbjuder ett fåtal bokning online i realtid, medan de flesta erbjuder en kombination av online och förfrågan, så kallade hybridbokningar.

Hybridbokningar går till så som att ni ser alternativen på mötesrum online, fyller i de tillval ni önskas behöva inför mötet, så som mat, möblering och teknisk utröstning. När ni är nöjda med er bokning trycker ni på att skicka förfrågning. Då skickas en förfrågning via mail till konferenshotellet som sedan återkommer till er inom några dagar med ett besked. Detta är inte särskilt effektivt för någon av er och man siktar på en online-lösning i stället.

Online-bokning: Ett smidigare val

Både Onlineföretagens och hybridföretagens har fokus på dagkonferens och övernattningskonferens med stora som små grupper, så vad tjänar man egentligen mest tid på, om både alternativen ändå erbjuder likvärdiga tjänster? Idag ligger hybridlösningar före och man jobbar allt mer med att få in online-bokningskanaler på marknaden då man har märkt en stor skillnad när det kommer till effektivitet för både kund och anläggningar. Förutom att ni kan boka i realtid så kan ni även snabbt och enkelt jämföra era bokningar direkt, vilket får er att välja bästa alternativ för ert behov.

Online-bokning: Bokningsprocessen

Efter att ni bestämt er för att boka i en online-kanal så fyller ni i antal deltagare, vart mötet skall hållas och när; tid och datum. När ni är klar med första steget kommer steg 2 som är en lista anpassad för er sökning med flera alternativ av anläggningar. När ni valt er anläggning och mötesrum går det att göra tillval för en trivsammare mötesmiljö. Ni får b.la välja möblering av bord och stolar så som bio-sittning, U-bord och andra bra alternativ om man vill se varandra när man för sitt möte. Ni får även välja mat, dryck och kaffe samt tillval för den elektronik och tekniska utrustningen som kan tänkas behövas på mötet.

När allt är ifyllt så ser ni en summering av den exakta summan på bokningen innan slutföringen. Är ni inte nöjda med summan kan ni direkt gå tillbaka och ändra tillval eller rum för att sedan direkt få ett nytt kvitto och trycka på boka. Ett bekräftelsemail skickas därefter till både er och anläggningen och bokningen är klar.

Oavsett om det handlar om online-bokning eller en hybridtjänst så kommer man se allt mer efterfrågningar på marknaden på prisjämförelsetjänsten och realtids bokningar. Idag har TimeToMeet flera rum och anläggningar som är tillgängliga för online-bokning så att bokningsprocessen ska gå snabbare och enklare för er att avsluta. Nu väntar en tillväxt som kommer bli intressant att följa.

Leave a comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

7 − ett =