Många konferensanläggningar har anställda stylister som inreder och möblerar mötesrummen, de har oftast förkunskaper och vet hur de ska placera möbler för att påverka arbetsmiljön och för att hitta ergonomiska lösningar. För att få en insikt i huruvida inredningen påverkar och bidrar till en bättre arbetsmiljö så kommer här en förklaring och tips på möbleringens betydelse.

Möblering av mötesrum

Vad behövs egentligen ha i ett mötesrum mer än bord och stolar för att få en trivsam arbetsmiljö? För att inreda ett bra mötes och konferensrum som fungerar för olika typer av möten och arbetsmöjligheter följer fyra frågor att besvara;

  • Vad ska rummet användas till och hur många ska få plats i det?
  • Vilken form av arbete eller möte skall genomföras i rummet?
  • Vilket intryck vill man ge vid möten?
  • Vilka typer av möbler ska finnas i rummet?

Beroende på mötets möblering så är det bra att använda små bord som är lätta att göra om till stora bord och lätta stolar som går att flytta vid behov. Ljus och ljud är något man ska tänka på när man väljer möblering av rum då en bra akustik och ljusa lokaler är att föredra. Man har oftast använt textiler för att mjuka upp, både visuellt och rent akustiskt.

Färgval för rummet

Ljusa färger är att föredra, att använda naturliga toner på väggen gör att man kan möblera med färg för att piffa upp energinivån i rummet. Man kan även använda sig av en vit vägg och sätta post it-lappar i olika färger. Det uppmuntrar till att använda den vita väggen för att skapa en egen mind map och lämna datorn för ett tag för ett mer kreativt arbetssätt.

Mötesrummets teknik

En väl planerad teknik redan från början är en bra idé. Undvik att snubbla på kablar genom att använda kontantuttag i golvpelare eller bord i stället för på golvet. Stora tekniska utrustningar sätts på rummets andra sida för att mötas av skärmen när man kommer in, på så sätt ser rummet mer välkomnande och större ut.

Ergonomiska lösningar för konferens möblering

Ordet ergonomi är ett väl förekommande uttryck, det beskriver hur besvär som ont i rygg, nacke och axlar och andra delar hänger samman med hur man sitter, står, lyfter och bär. Det är viktigt att orka med en hel dag på kontoret eller mötesrummet och det finns olika hjälpmedel för att förbättra ergonomin. Det är särskilt bra att tänka på ergonomi om ni som företag inte har friskvårdstillägg eller företagsgym att använda. Att införskaffa höj- och sänkbara bord och stolar är en god idé för att växla mellan arbetsställningar. Ergonomin innebär också att det fungerar med rummets ljud- och ljusintag samt volym för att inte skada dessa sinnen.

Vikten av en bra arbetsmiljö

Förutom att förebygga skador genom att arbeta rätt så är arbetsmiljön viktig för koncentrationen, sitter man i ett för mörkt rum är det lätt att energinivån sjunker och tvärtom, sitter man i en stökig miljö finns det tendenser till att man känner av stress eller blir ofokuserad. Det är även viktigt att tänka på ljud, ett mötesrum bör vara isolerat för att kunna prata ostört.

Dessa tips och trix går självklart bra i vilket rum som helst och om ni vet med er att ni kan behöva en förbättring på kontoret så är det helt klart dags att börja tänka om och ställa sig de fyra frågorna längst upp. Glöm inte att en bättre arbetsmiljö leder oftast till en mer effektiv arbetsplats.

Leave a comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

15 + 13 =